Formuła E jest reklamowana jako elektryczna przyszłość wyścigów samochodowych. Założeniem serii jest nie tylko to, że samochody są w pełni elektryczne, ale także to, że 12 zespołów, każdy z dwoma kierowcami, rywalizuje w identycznie skonfigurowanych samochodach wyścigowych na baterie elektryczne.
Formuła E to pierwsze na świecie w pełni elektryczne międzynarodowe mistrzostwa samochodowe. Oficjalnie znane pod nazwą Mistrzostwa Świata Formuły E FIA. Misją jest promowanie zrównoważonej mobilności i wysuwanie pojazdów elektrycznych na pierwszy plan w wyścigu do lepszej, czystej przyszłości. Debiut Formuły E na terenie Parku Olimpijskiego w Pekinie w 2014 roku został bardzo dobrze przyjęty, a inicjatywa bezpiecznych dla środowiska wyścigów samochodowych stała się globalną marką rozrywkową i przyciąga sieć najlepszych kierowców wyścigowych i ich zespołów.
Każdy zespół Formuły E otrzymuje taki sam model samochodu. Nie wyglądają tak samo, ponieważ drużyny mają własne barwy i sponsorów, ale podstawowa maszyna pod spodem jest taka sama.
Dla niewprawnego oka samochód Formuły E nie będzie się znacząco różnił wyglądem od innych samochodów wyścigowych. Główna różnica polega na tym, że samochód jest napędzany dwoma silnikami elektrycznymi zasilanymi z akumulatora znajdującego się pośrodku.
Tworząc 80 dB hałasu z silników elektrycznych, maszyna Formuły E nie rozczarowuje fanów mocnych i głośnych aut Formuły 1. Ciasne, kręte tory wyścigowe powodują, że słyszy się wszelkiego rodzaju piski hamulców i opon, gdy kierowcy pokonują zakręty z niewiarygodną prędkością.
Wyścig Formuły E trwa 45 minut. Samochody mogą pokonać ten dystans bez konieczności zmiany pojazdu przez kierowców w połowie wyścigu, dzięki innowacjom technologicznym, które podwoiły ilość zużywanej energii do 54 kWh. Moc wyjściowa akumulatora wynosi 200 kW na czas wyścigu i osiąga wartość szczytową do 250 kW eliminacjach.
Formuła E ma ten sam system punktów, co inne serie wyścigów – w końcu jest zarządzana i prowadzona przez oficjalny organ wyścigów samochodowych, FIA. Zwycięzca wyścigu otrzymuje 25 pkt, za drugie miejsce jest 18 pkt, a trzecie – 15. W pierwszej dziesiątce wszyscy zawodnicy otrzymują punkty, a dziesiąte miejsce otrzymuje tylko 1 punkt.
Zespoły zmieniły się na przestrzeni lat Formuły E. Łącznie ściga się dziesięć zespołów, z których każdy ma dwóch kierowców. Istnieją niezależne i rodzinne zespoły wyścigowe, o których mogłeś nie słyszeć – takie jak Techeetah i Andretti.
Jeśli chodzi o dużych producentów, Mercedes, Audi, Porsche, BMW i Nissan są zaangażowani w zespoły Formuły E.
Zdj. główne: Fabrizio Russo/unsplash.com